برند سازی در عصر حاضر از جمله مباحثی است که بخش قابل توجهی از موفقیت واحدهای صنفی وابسته به آن است. چرا که افزایش فروش بدون داشتن استراتژی مختص برندسازی  با توجه به گسترش بازار و به دنبال آن افزایش قدرت انتخاب مشتریان، عملاً غیر ممکن بنظر می رسد.  

برندسازی به معنای اتخاذ تدابیری جهت متمایز کردن  یک شخص، شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه است. در این نوشتار، از برندسازی (برندینگ) در کسب و کارهای خرد و کوچک صحبت می شود.

ماهیت برندسازی:

برندسازی یک مسیر و فرآیند برای تسخیر ذهن مشتریان است. مشتریان ما در کسب و کارهای کوچک و متوسط، همان مصرف کنندگان نهایی هستند. آنها محصولات و خدمات واحدهای صنفی را می خرند و این واحدها برای آنها ارزش آفرینی می کنند. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که نباید برندسازی را مساوی با  طراحی لوگو و یا نام و نشان تجاری منحصر بفرد برای یک محصول یا خدمت دانست.

مقدمه برندسازی:

برای طراحی یک مسیر صحیح برای برندسازی، ابتدا باید خود و کسب و کارمان را بشناسیم. اینکه دقیقاً چه داریم و چه چیزی را ارائه می کنیم. برای شناخت خود، مفهومی تحت عنوان 6W داریم.

مفهوم 6W:

برای شناخت بهتر کسب و کار خود، باید به این سؤالات توجه کنیم و برای آن جواب داشته باشیم. به عبارت بهتر می بایست قبل از هر اقدامی، جواب های درست و منطقی به این شش سؤال داد. این مسأله کمک می کند فعالیت های بازاریابی و هر راهبردی که ختم به موفقیت کسب و کار می گردد، مثمر ثمر و کارآمد باشد. داشتن پاسخ روشن برای این شش سؤال، سهم بسزایی در صرفه جویی در هزینه ها و وقت دارا خواهد بود.

و اما شش سوال مهم:
  1. (Who): مخاطب من چه کسی است؟
  2. (Where): مخاطب من در کجا قرار دارد و کجا باید او را بیابم؟
  3. (What) چه پیامی را باید به او منتقل کنم؟
  4. (Why)چرا باید این پیام را به او منتقل کنم؟
  5. (Which) از چه طریقی باید پیام خود را به او انتقال دهم؟
  6. (When): چه وقت باید با او ارتباط برقرار کنم؟
شناخت کسب و کار خود:

شناخت ما از کسب و کار خودمان، به چند طریق حاصل می شود. یک روش این است که مخاطبین خود را بشناسیم. یعنی من مشتریانی با یک طرز تفکر خاص دارم. اما آیا این مشتریان به چیزی که من ارائه می کنم نیاز دارند؟ اگر خودمان را از زاویه دید مشتری بشناسیم، از نظر برندسازی موفق تر خواهیم بود. برند یک موجود زنده است که باید با آن زندگی کنیم. به آن توجه کنیم تا به یک ارزش در ذهن مخاطبین و مشتریان ما تبدیل شود.

سخن آخر:

برند به معنای تصویر و احساس کلی است که بعد از شنیدن یا دیدن اسم محصولات و خدمات یک کسب و کار در ذهن مشتریان و مخاطبین نقش می بندد. برای اینکه بتوان تصویر مطلوبی در اذهان مشتریان خلق نمود می بایست استراتژی تدوین نمود. در مدت زمان کتاه و چند روزه نمی توان مسیر برند سازی را طی نمود. برندسازی مستلزم برنامه ریزی طولانی و ممارست برای طراحی و جا انداختن آن در اذهان عموم است. یک برند مطلوب می تواند کسب و کار شما را بشدت متأثر کرده و اعتماد مشتریان و مخاطبین را بخوبی جلب نماید.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.