اصناف و بررسی موانع مدیریتی آنها در سطح تولید و عرضه

اصناف و بررسی موانع مدیریتی آنها در سطح تولید و عرضه موضوع سومین نشست اتاق اصناف شهرستان شمیرانات بود. این ویژه برنامه به همت مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی این اتاق تهیه و منتشر شد از شما دعوت می شود گزارش تصویری این نشست تخصصی را مشاهده فرمایید.

حاضرین در نشست:

_ حسین طاهرمحمدی(دبیر اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف شهرستان شمیرانات)

_ دکتر محمدرضا ادیب پور (دکتری مدیریت بازاریابی از دانشگاه شهیدبهشتی. مدرس و مشاور بازاریابی و تحقیقات بازار)

_ مجتبی خردیار (کارشناس ارشد MBA و مدرس و مشاور برندسازی و تبلیغات)

تولید؛ پشتیبانی ها؛ مانع زدایی ها

شعارهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، همه ساله راهنمای مسئولین و چراغ راه آنان است. شعار سال 1400 نیز همانند سال های گذشته، بر نقیصه مهمی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. این نقیصه همان موانعی است که بر سر راه تولید قرار گرفته است. از این رو، اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، اقدام به برگزاری نشستی تخصصی در این رابطه نموده است.

برنامه های اتاق اصناف شهرستان شمیرانات در ارتباط با شعار سال

اتاق اصناف شهرستان شمیرانات در راستای بررسی ابعاد شعار سال، سه برنامه را در دستور کار قرار داده است. شعار سال را می توان از سه بعد مورد بررسی قرار داد.

1_ بررسی موانع اقتصادی در سطح تولید و عرضه و مسائل مربوط به تنظیم بازار 

2_ بررسی موانع مدیریتی و بازاریابی که تولید را تحت الشعاع خود قرار داده است.

3_ بررسی موانع حقوقی و قوانین و مقررات مخل فضای تولید و فعالیت کارا در بازار.

موضوع اولین ویژه برنامه سال 1400 اتاق اصناف شهرستان شمیرانات

در اولین ویژه برنامه سال 1400 اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، موانع اقتصادی تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این برنامه به طور تخصصی بررسی گردید که اقتصاد چه راهکارهایی برای مانع زدایی از تولید دارد؟ اینکه آیا فرآیندهای تنظیم بازار کشور از کارایی لازم برخوردارند و چه روندهایی را می توان برای مدیریت اقتصادی بهتر در بازار به کار گرفت؟ 

موضوع دومین ویژه برنامه سال 1400 اتاق اصناف شهرستان شمیرانات

و اما در دومین ویژه برنامه سال 1400 اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، به موضوع موانع مدیریتی و بازاریابی تولید پرداخته شد. در این نشست از موضوعات مهمی از جمله نقش برندسازی در رونق تولید و لزوم بازاریابی هدفمند و قاعده مند صحبت گردید.

شاخص های سهولت کسب و کار و چالش های کشور در این زمینه

یکی از مواردی که اهمیت شعار سال را آشکار می سازد، توجه به گزارش بانک جهانی است. بانک جهانی سالانه گزارشی از شاخص های سهولت انجام کسب و کار ارائه می دهد. این گزارش ها می تواند به تشویق یا تهدید سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشور منجر شود. از طرفی وضعیت اقتصاد کشور در کنار سایر کشورها را نشان می دهد. توجه به این گزارش می تواند برای مسئولین اتاق اصناف شهرستان ها و دیگر مسئولین ذیربط راهگشا باشد.

وضعیت ایران در گزارش Doing Business سال 2020

این گزارش، تلنگری جدی برای مسئولین امر در کشور است. این آمارها نشان می دهد که رتبه ایران از سال 116 در سال 2019 به رتبه 127 در سال 2020 رسیده است. این در حالی است که رتبه کشورهای آسیایی دیگر، به مراتب بهتر است. امارات در رتبه 16، ترکیه در رتبه 33، عربستان سعودی در رتبه 62 و مالزی در رتبه 12 قرار دارند. بنابراین باید تمام اهتمام دستگاه های اجرایی بر این باشد تا رتبه ایران را به جایگاه مطلوب برسانند.

مشتریان مهم ترین سرمایه هستند

در فضای رقابتی میان کسب و کارها، مشتریان مهم ترین سرمایه هستند. بنابراین برای ماندن در رقابت و ادامه فعالیت، توجه به مشتریان جهت حفظ آنان و ایجاد رضایتمندی و خلق تجربه ناب، امری اجتناب ناپذیر است. در صورتیکه واحد بازاریابی از جایگاه مناسبی برخوردار باشد، موجب افزایش فروش، جذب مشتری، ایجاد رقابت و در نهایت برندسازی موفق می گردد.

اما در اغلب کسب و کارها، واحد بازاریابی عملاً نمایشی بوده و کارکردی ندارد

در واقع واحد بازاریابی استاندارد ها را مطرح و جهت اجرای آن سندی جامع جهت تمامی واحدهای کسب و کار تنظیم می نماید. در شبکه های اجتماعی ادعاهایی را مطرح و تیزرهایی منتشر و در سطح شهر نیز قول ها و وعده های مختلفی در خصوص محصولات و خدمات خود ارائه می کند اما در عمل خریدار، مشتری یا مصرف کننده خلاف آنچه را که وعده داده شده است دریافت می کند.

واحد بازاریابی قدرتی ندارد

مهم ترین وظیفه بازاریابان در کسب و کارها خلق و ایجاد تصویری با کیفیت از محصولات و خدمات مورد ارائه است. عموماً تصویر مثبت خلق می شود اما به دو دلیل در عمل این تصویر مخدوش شده و استاندارد ها به اجرا در نمی آید. اولین و مهم ترین دلیل، قدرت نداشتن واحد بازاریابی است. واحد بازاریابی نمی تواند بر عملکرد واحد لجستیک، واحد تولید، واحد فروش و … نظارتی داشته باشد و استاندارد های تدوین شده را با نحوه تولید محصول و ارائه آنها تطبیق دهد و کنترل کند. و دومین دلیل مربوط می شود به عدم بلوغ این واحدها. 

وارد عصر بازاریابی تشابه شده ایم

امروزه همه محصولات و خدمات تقریباً از کیفیتی یکسان برخوردار هستند. هر محصولی با هر کیفیت و هر درجه از خلاقیت، به سرعت قابل شبیه سازی بوده و شواهد نیز مؤید آن است. بنابراین این تصور مبنی بر اینکه محصولات و خدمات مورد ارائه از کیفیتی متمایز برخوردار بوده و خلاقیت در ساخت آن منحصر بفرد بوده پس موفقیت از آن این کسب و کار است تصوری اشتباه است. 

برای بردن بازی کسب و کار می بایست بر چیزی فراتر از محصول مانور داد

برای بردن بازی کسب و کار و ماندن در رقابت، توجه صرف به محصول آنچنان اهمیتی نداشته و باید متغیرهای بسیاری را بررسی و به مسائل جدی تر و فراتر از محصول توجه داشت. رقابت پپسی و کوکالا بر سر مزه و طعم برتر و در نهایت انتخاب خوشمزه ترین نوشیدنی توسط شرکت کنندگان مؤید این موضوع است. 

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.