اصلاح لیست بیمه شدگان تأمین اجتماعی (فقط در 6 ماه)

اصلاح لیست بیمه شدگان تأمین اجتماعی در مدت زمانی محدود و خاص امکان پذیر است که در این ویدیو جناب آقای صادق سازگاری پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، از استاتید محترم مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به بیان نکاتی مختصر در این خصوص می پردازند.

لیست بیمه و لزوم ارسال آن :

تمامی کسب و کارها باید در فرصت مورد نظر لیست بیمه پرسنل و کارکنان خود را تکمیل و آنرا برای ادارات بیمه سازمان تأمین اجتماعی ارسال کند و همانطور که می دانیم در صورت عدم بیمه مشمول جریمه خواهند شد و مجبور هستند که نسبت به پرداخت جریمه خود نیز اقدام کنند. حال چنانچه در این لیست صورت گیرد نحوه اصلاح آن به چه صورت خواهدبود؟

مهلت اصلاح لیست بیمه:

از آنجاییکه بایستی هر کدام از لیست های بیمه با نفراتشان به صورت دستی وارد نرم افزار بیمه شود و به خاطر مشغله های موجود یا… احتمال آنکه در این لیست اشتباهی رخ دهد نیز وجود دارد. سازمان تأمین اجتماعی طبق مواد 39 و 101 قانون تامین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی تنها 6 ماه پس از ارسال لیست می تواند لیست اصلاح شده را از کارفرما بخواهد

لزوم پایبند بودن سازمان به این قوانین:

مشاهده شده در سازمان تامین اجتماعی در مواردی به این مهلت 6 ماهه پایند نمی ماند و پس از گذشت این زمان مواردی را به کارفرما اعلام می کند و بر مبنای آن مبالغی را از کارفرما طلب می کند یا نسبت به حذف سوابق بیمه شدگان یا اصلاح آنها اقدام می کند.

رأی هیأت عمومی در این رابطه:

هیآت عمومی دیوان عدالت اداری طی رأی شماره 849 که در 12 آذر ماه سال 1399 در روزنامه رسمی کشور به چاپ رسید، این اقدام سازمات تأمین اجتماعی را غیر قانونی تلقی کرده و سازمان را محدود کرد که اگر اصلاح و بررسی قرار است صورت بگیرد، فقط و فقز ئر این مهلت 6 ماه معتبر است و پس از آن زمان اجازه این کار وجود ندرد. 

البته یک نکته مهم ای است که موارد کیفری مانند وجود جعل در لیست بیمه و … از شمول این موارد که گفته شد خارج است.

و سخن آخر :

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.