شماره اقتصادی و نحوه استعلام آن

شماره اقتصادی و نحوه استعلام آن در حال حاضر برای کسب و کارها و فعالین اقتصادی از اهمیت به سزایی برخوردار است. شماره اقتصادی به شرکت اعتبار می‌دهد و باعث می‌شود فعالیت‌های شرکت به ‌صورت قانونی انجام‌ شده و در ضمن صاحبان کسب و کار و شرکت ها به واسطه آن از یک سری مزایایی در این زمینه برخوردار شوند. در این خصوص از شما دعوت می کنیم به توضیحات جناب آقای حبیب زاده، کارشناس ارشد حقوق اقتصادی و پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهیدبهشتی توجه نمایید.

شماره اقتصادی امروزه کمک می کند فعالیت های اقتصادی تابع اصول و قوانین به خصوصی باشد و رهگیری تمامی امور مربوطه به آسانی انجام شود. لازم به یادآوری است در گذشته‌های دور  فعالیت‌های اقتصادی نظم و سامان خاصی نداشت، ولی در حال حاضر اشخاص حقیقی و حقوقی که تصمیم به فعالیت اقتصادی دارند، باید تحت نظر قانون امور خود را پیش ببرند. قوانین و ضوابط تصویب ‌شده برای شرکت‌های تجاری یا افراد حقیقی از بروز تخلف و ارتکاب جرم و فساد جلوگیری می‌کند.

شماره اقتصادی چه کارکردی دارد؟

صاحبان کسب و کارها به کمک این شماره می‌توانند پرونده مالیاتی ترتیب دهند، کارت بازرگانی بگیرند، امور صادراتی و وارداتی را پیگیری کرده و فاکتور صادر کنند و به ‌طورکلی مشمول حمایت‌های قانونی دولت باشند. شماره اقتصادی  عددی ۱۲ رقمی است که شرکت‌های فعالی که مشمول ماده ۲۰ قانون تجارت می‌شوند باید آن را دریافت کنند.

چه افرادی باید برای دریافت و پیگیری شماره اقتصادی اقدام کنند؟

به‌طور‌کلی، همه افراد حقیقی که در حوزه تولید، توزیع و مونتاژ کالا یا ارائه خدمات به دیگران فعالیت می‌کنند، باید شماره اقتصادی خود را دریافت کنند. همچنین، همه اشخاصی که از مراجع مختلف جواز کسب دریافت کرده‌اند یا ملکی تجاری برای انجام فعالیت اقتصادی دارند، مشمول دریافت شماره اقتصادی می‌شوند. کلیه این افراد باید بعد از دریافت شماره اقتصادی خود نسبت به پر کردن اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن اقدام کنند تا با جریمه‌های احتمالی مواجه نشوند.

نحوه دریافت شماره اقتصادی:

نکته مهمی که در مورد شماره اقتصادی وجود دارد آن است که دریافت این شماره در حال حاضر به صورت الکترونیکی امکان پذیر است و می توان با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir و انتخاب گزینه ” ثبت نام الکترونیک شماره اقتصادی ” و طی مراحل لازم در ” سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی ” و درج اطلاعات لازم ، برای دریافت شماره مذکور اقدام نمود.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.