گواهی انحصار وراثت و نحوه اخذ آن

گواهی انحصار وراثت و نحوه و مراحل اخذ آن از مباحث حقوقی هستند که همواره برای ورثه شخص متوفی مورد پرسش و دغدغه بوده، به همین جهت در این پست، مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با توضیحات سرکار خانم لیلا حامدی نیک کارآموز وکالت و فعال حقوقی در حوزه اصناف، به این موضوع مهم خواهد پرداخت که در ادامه با هم خواهیم دید.

همانطور که در پست قبلی دیدیم:

درباره فعالیت واحد صنفی پس از فوت دارنده پروانه، گفتیم که براساس ماده ۲۰ قانون نظام صنفی، در صورت فوت صاحب پروانه کسب؛ فعالیت واحد صنفی و حقوق متعارف ناشی از آن متعلق به ورثه بوده و خودشان یا نماینده قانونی اگر بخواهند با شرایط لازم، می‌توانند ظرف 2 سال نسبت به اخذ پروانه با رعایت ‌مقررات اقدام کنند، زیرا پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است.

نکته مهم:

نکته قابل توجه در این بخش این است که برای تشکیل پرونده و اخذ همین پروانه کسب از طرف ورثه، یکی از مراحل مهم گرفتن همین گواهی انحصار وراثت است. بهتر است در ابتدا در مورد خود این گواهی و مراحل اخذ آن نکاتی را بدانیم.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن ورثه میزان سهم الارث آن مشخص شده و ورثه یا هر ذی نفعی برای برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و… نیازمند گواهی مذکور است و در صورتیکه انجام نشود امکان این اعمال وجود نخواهد داشت.

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت:
  • گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود.
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ 
برگه استشهادیه محضری حصر ورثه:

اولین و مهمترین قدم برای اخذ گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه است، به این صورت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند؛ دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق می کند.

نواقص مدارک در روند اخذ گواهی انحصار وراثت:

در صورتیکه به مدارک شناسایی همه وراث دسترسی نداشتید می توانید درخواست گواهی انحصار وراثت خود را ارائه کرده و بعد از اینکه درخواست شما به شورای حل اختلاف ارجاع شد، به آنجا مراجعه نموده و تقاضا کنید نامه استعلام از سازمان ثبت احوال به شما داده شود. سپس جهت دریافت جوابیه استعلامات به ثبت احوال مراجعه نموده و آنها را به شورای حل اختلاف تسلیم نمایید.

گواهی انحصار وراثت فوتی های قبل از سال 1395:

تا قبل از سال 1395 برای گرفتن گواهی انحصار وراثت فوت شدگان باید گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز اخذ می شد که از سال ۹۵ به بعد دیگر نیاز به اخذ مالیات بر ارث نمی باشد.

انواع گواهی انحصار وراثت:

چنانچه متوفی دارای اموال باشد بایستی گواهی انحصار وراثت نامحدود اخذ کرد و اگر دارای اموال نیست گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود کفایت می کند. توجه داشته باشید اگر بعداً بخواهید ملک یا مال موروثی را بفروشید نیازمند گواهی انحصار وراثت نامحدود می باشید.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.