پول شویی از زمره موضوعات مهمی است که اصناف محترم و کسب و کارها با آن مواجه هستند. از این رو قصد داریم در سلسله ویدئو هایی به ماهیت و مصادیق و ضمانت اجراهای آن بپردازیم.

پول کثیف و پول تمیز:

در بخش قبلی، به تاریخچه پولشویی اشاره و تعریف مختصری از آن ارائه گردید. در اینجا بنا است به تعریف پول شویی به صورت مبسوط پرداخته شود. ما دو اصطلاح داریم تحت عنوان پول تمیز و پول کثیف.

پول کثیف:

پول کثیف به وجوهی گفته می شود که ناشی از فعالیت های مجرمانه باشد. در واقع این وجوه، دستاورد یک جرم بوده اند؛ کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق الکل و مواردی از این قبیل. وقتی مجرم این وجوه را بدست می آورد، به راحتی نمی تواند آن را وارد بازار مالی کشور کند. چراکه دائماً بازارهای مالی کشور از سوی نهادهای نظارتی بررسی می شوند.

بنابراین:

فرد باید فرآیندهایی را انجام دهد تا پول کثیف را تبدیل به پول تمیز کند. با این کار می تواند عواید ناشی از فعالیت مجرمانه را در هر حوزه ای که خواست سرمایه گذاری کند.

مثال:

شما به بانک مراجعه می کنید و می خواهید مبلغی بیش از 15 میلیون را به حسابی واریز کنید. در این صورت، فرمی را در اختیار شما قرار می دهند تا آن را تکمیل کنید. این فرم، یک تعهد مبارزه با پول شویی است. یعنی باید بررسی شود که این پول از چه محلی بدست آمده و منشأ آن چه بوده است. پس، فردی که قصد پول شویی دارد باید فرآیندهایی را انجام دهد. به مجموعه این فرآیندها که سه جزء دارد، پول شویی گفته می شود.

فرآیند پول شویی:

در هر نظام اقتصادی، یک سری بازارهای سرمایه وجود دارد؛ مثل بازار خودرو، ملک، ارز، بورس و … . پول شویی برای اینکه منشأ این وجوه را مخفی کند، در بازارهای مختلفی معامله می کند. این معاملات غالباً بسیار پیچیده و صوری هستند. فرضاً شش ماه در بورس سرمایه گذاری می کند، یک سال در بازار املاک سرمایه گذاری می کند و … . در نهایت، این پول را این بازارها خارج می کند. چراکه بعد از انجام معاملات پیچیده و متعدد، منشأ مجرمانه این پول قابل شناسایی نیست. اگر سؤال شود که این وجوه را از چه محلی بدست آورده است، به همین معاملات اشاره می کند.

پس پول شویی سه فرآیند اصلی دارد:

 فرآیند اول، جای سازی یا همان جاسازی است. یعنی این وجوه را در یکی از بازارهای مالی جای می دهد. فرآیند دوم، لایه سازی است. یعنی در بازارهای مالی مختلفی سرمایه گذاری می کند و از یک بازار به بازار دیگری می رود. اصطلاحاً این وجوه را لایه لایه روی هم قرار می دهد. فرآیند سوم، یکپارچه سازی است. یعنی پول را از تمام بازارهای فوق خارج می کند و یکپارچه می کند. به مجموع این فرآیندهای سه گانه پول شویی گفته می شود.

سخن آخر:

پول شویی از جمله جرائم مهم اقتصادی است که قانون گذار برای آن ضمانت اجرای ویژه ای در نظر گرفته است و مبارزه با آن از جمله اولویت های دستگاه های متولی و نظارتی است. اهمیت توجه و کسب آگاهی نسبت به این جرم برای واحدهای صنفی دو چندان است. چرا که ذات فعالیت اقتصادی به گونه ای است که پول شویی در بستر آن انجام می پذیرد.

ما در اصناف پلاس:

به دنبال بررسی چالش های واحد های محترم صنفی و سپس در صورت امکان، ارائه راهکار برای حل و فصل آن ها خواهیم بود. یکی از عمده ترین چالش ها که اغلب صاحبین کسب و کار از ساز و کار آن اطلاع کافی ندارند همین جرم پول شویی است. مرتکبین جرم پول شویی هم از همین عدم آگاهی سو استفاده کرده و افعال مجرمانه خود را مرتکب می شوند.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.