نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در سال 1403

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جدید بر اساس اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی کشور افزایش یافته که در این ویدیو که در مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات و ارائه جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهیه و تولید گردیده به آن پرداخته ایم. از شما همراهان عزیز دعوت می کنم با ما همراه باشید.

مالیات بر ارزش افزوده و نرخ آن:

مالیات بر ارزش افزوده و نرخ آن:
همانطور که می دانیم مالیات بر ارزش افزوده از اقسام مالیات غیرمستقیم است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید. نرخ مالیات مذکور در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ تعیین گردیده است لیکن این نرخ در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون بودجه، افزایش یافته است.
مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳
به ‌موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به منظور تامین منابع لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به میزان یک درصد (از ۹% به ۱۰%) افزایش یافته است. بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف اند از ابتدای سال ۱۴۰۳ طبق این نرخ عمل نمایند.
البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که این افزایش در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت، حق العمل و کارمزد صنف طلافروشان همچنان همان ۹% باقی مانده است. علت این امر آن است که این نرخ در ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده که بیانگر نرخ کالاهای می‌باشد، ذکر شده است. بنابراین از آنجایی که افزایش نرخ مذکور در بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ صرفاً ناظر به نرخ استاندارد (عمومی) بوده و شامل نرخ‌های خاص نمی‌باشد، این افزایش شامل فروشندگان طلا و جواهر و پلاتین نشده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده این رسته هم‌چنان، (۹) درصد می‌باشد.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.