مالیات نقل و انتقال ملک و سرقفلی

مالیات نقل و انتقال ملک به چه صورت محاسبه خواهد شد؟ سوال مهم و پیچیده ای که جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی به آن پاسخ خواهند داد. از این رو از شما دعوت می نماییم به ویدئوی زیر توجه نمایید.

مالیات بر نقل و انتقال ملک به چه صورت محاسبه خواهد شد؟
فرض کنید شخصی می خواهد ملک خود را فارغ از نوع کاربری که دارد بفروشد. ماده (59) قانون مالیات های مستقیم می گوید که در خصوص مالیات انتقال ملک، ارزش معاملاتی ضرب در 5 درصد می شود. ارزش معاملاتی جدولی دارد که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می شود. البته قیمت ها کاملا متفاوت و کمتر از قیمت واقعی ملک است.
اما در خصوص نقل و انتقال سرقفلی به چه صورت است؟
 تأکید می شود که تبصره (2) ماده (59) قانون اخیر الذکر، از عبارتی به مراتب عام تر و کلی تر از سرقفلی استفاده نموده است. عبارت حق واگذاری محل به نوعی با مسامحه بیانگر همان سرقفلی است. در این جا چیزی به نام ارزش معاملاتی وجود ندارد و مأخذ همان میزانی است که توسط خریدار سرقفلی به فروشنده پرداخت خواهد شد.
نکته:

مالیات بر سرقفلی تنها بر املاک با کاربری تجاری تعلق خواهد گرفت. در حالیکه در گذشته و قبل از صدور دادنامه دیوان عدالت در این خصوص به این صورت نبود و بر انواع کاربری ها تعلق می گرفت.

درصورتیکه ملک به همراه سرقفلی منتقل شود، مالیات به چه صورت محاسبه خواهد شد؟
مأخذ مالیات نقل و انتقال ملک ارزش معاملاتی است و مأخذ مالیات سرقفلی همان ارزش واقعی بوده که در بالا نیز به آن اشاره شد. بخشنامه سازمان امور مالیاتی در این خصوص بیانگر نکات مهمی است که مجدداً تأکید می شود برای روشن ترشدن موضوع حتماً ویدئوی بالا را مشاهده بفرمایید.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.