ساخت و فروش املاک و مالیات بر آن

اگر تصمیم به ساخت و فروش املاک دارید، این نکته را فراموش نکنید که باید مالیاتی را برای آن به دولت پرداخت کنید. البته که در این مورد استثناهایی نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع مالیات تا انتهای این مطلب با اصناف پلاس همراه باشید.

در این خصوص از شما دعوت می کنیم:

در این خصوص از شما دعوت می کنیم به ویدئوی زیر با موضوع ساخت و فروش املاک و مالیات بر آن از جناب آقای مرتضی حبیب زاده کارشناس ارشد حقوق اقتصادی و پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی توجه فرمایید.

قانون مالیات های مستقیم و مالیات ساخت و فروش املاک:

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، چه اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به ساخت و فروش املاک نمایند علاوه بر مالیات نقل و انتقال ملک که موضوع ماده 59 قانون مالیات مستقیم است در اولین فروش یا اولین نقل و انتقال ساختمان های نوساز 10 درصد ارزش معاملاتی به عنوان مالیات علی الحساب پرداخت شود. ضمناً می بایست علاوه بر این، اظهارنامه ساخت و فروش املاک را همانند سایر مشاغل و اشخاص حقیقی تا خرداد ماه سال بعد ارسال نمایند. 

چه اشخاصی مشمول مالیات بر ساخت و فروش املاک نخواهند شد؟
در عین حال یکسری استثنائات وجود دارد. اگر شخصی که اقدام به ساخت و فروش ملک نموده و 3 سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار گذشته باشد تکلیفی به ارسال اظهارنامه ندارد و مالیات ساخت و فروش شامل حال آن نخواهد شد. اما در خصوص اشخاص حقوقی چنین استثنائی نخواهیم داشت. اما به صورت کلی اگر ساخت و فروش در شهرهای کمتر از 100 هزار جمعیت اتفاق افتاده باشد دیگر چیزی تحت عنوان مالیات ساخت و فروش نخواهیم داشت.
نکته مهم:
 
اگر پروانه ساخت قبل از سال 1395 صادر شده باشد تحت هیچ شرایطی مشمول مالیات بر ساخت و فروش املاک نخواهد شد.
 
سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.