یکی از مباحث بسیار مهم در سرفصل حقوق کار، بحث خسارت فسخ قرارداد است. ممکن است کارگری به یکباره ترک کار کرده و قرارداد خود را فسخ کند. حتی ممکن است این ترک کار در زمان شلوغی کار باشد و وضعیت کارفرما به مراتب بدتر شود. به عنوان مثال، حسابداری که در زمان ارائه ترازنامه ترک کار کند. در این صورت، کارفرما چه راهکاری دارد؟ چگونه می توان خسارات وارده را از کارگر دریافت کرد؟
راهکارهای عملی دریافت خسارت فسخ قرارداد یا خسارات ناشی از ترک کار:
اگر در قراردادتان با کارگر، خسارت فسخ را لحاظ کنید، با ترک کار امکان طرح دعوا وجود خواهد داشت. در اینجا می توان نزد محاکم دادگستری (شورای حل اختلاف یا دادگاه) طرح دعوا کرد. اگر بتوان این خسارت را نزد محاکم به اثبات رساند، می توان کارگر را ملزم به پرداخت آن کرد. در این صورت، می توان از ورود ضرر به سازمان جلوگیری کرد.
درصورتیکه کارگر ترک کار نمود:
اگر ترک کار صورت گرفت، هم به اداره کار و هم در لیست بیمه، این موضوع منعکس خواهد شد. یک نسخه از نامه اعلان ترک کار را هم در پرونده کارگر بایگانی کنید. در این صورت، اگر دعوایی نزد ادارات کار طرح شود، می توان به این مدارک استناد کرد. این اقدام یکی مهم ترین اقداماتی است که کارفرما می بایست انجام دهد چرا که کمک به سزایی در خصوص دریافت خسارت فسخ می نماید.
از شما سپاسگزاریم:
از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.