بازاریابی خلاق چیست؟

بازاریابی خلاق(Creative Marketing)،چیست و چگونه می توان تحول و خلاقیت در بازاریابی ایجاد نمود؟ مبحثی جالب که در این پست با کمک و همیاری جناب آقای دکتر ابراهیم وکیل، دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی به آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید… 

بازاریابی خلاق یعنی چه؟

بازاریابی خلاق می توان گفت یک طرح کلی که توسط تیم خلاق یک آژانس تبلیغاتی یا استارت‌آپ برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی یا پیام تبلیغاتی آماده‌شده است. بازاریابی خلاق چنانچه درباره ی آن فکر شده باشد می تواند نیازهای مربوط به برند و کسب و کار را آشکار و برای آن ها راه حل ارائه کند، پس به بهبود بینش های مصرف کننده و صنعت نسبت به کسب وکارتان کمک کند.

سوال مهم در این بخش:

آیا شما در بازاریابی فرد خلاقی هستید؟ برای خلاقیت در بازاریابی باید چهار عامل را از خود دور کنید. با وجود هر یک از این عوامل رسیدن به خلاقیت در بازاریابی بسیار دشوار است. در ذیل به این عوامل می پردازیم

1- ترس از شکست:

 نباید برای اجرایی کردن هر ایده نگران عدم موفقیت آن باشید. شما ریسک های خود را بررسی می کنید و سعی می کنید برای نگرانی احتمالی خود راه حل داشته باشید. اما از یک نقطه کار را باید شروع کنید و تا حدی ریسک پذیر بود. ریسک پذیر بودن به شما کمک می کند تا در بازاریابی بتوانید پیشگام باشید. اگر از شکست بترسید، مجبور خواهید شد تا پشت سر افراد خلاق حرکت کنید و مقلّد باشید.

2- ترس از نظرات و انتقادات منفی:

هر طرح جدید و برنامه خلاقانه ای، ممکن است موافقین و مخالفینی داشته باشد. چه بسا برنامه های بازاریابی بزرگی که در روزهای اول ارائه با مخالفت های جدی مواجه شدند. به عنوان مثال، این موضوع را می توان در برنامه بازاریابی «واکمن» شرکت «سونی» دید. بنابراین، افراد خلاق از انتقادات و نظرات مخالف نمی ترسند. بلکه اتفاقاً از این انتقادات و مخالفت ها برای بهتر کردن برنامه جدید خود استفاده می کنند.

3- تمرکز بر روی مسائل حاشیه ای و بیهوده:

اصل اولیه در علم اقتصاد این است که منابع ما محدود است. شما زمان و منابع انسانی و مالی مشخصی دارید. بنابراین، اگر می خواهید موفق باشید باید از این منابع محدود، به بهترین شکل استفاده کنید. اگر شما منابع خود را صرف امور حاشیه ای کنید، از امور و مسائل اساسی عقب خواهید ماند. پس، در سومین گام، هدفمند حرکت کنید و از مسیر اصلی خارج نشوید.

4- همرنگ جماعت شدن:

همرنگ جماعت شدن هیچ گاه از شما فرد خلاقی نخواهد ساخت. در دل خلاقیت، تفاوت و تمایز نهفته است. اگر می خواهید خلاق باشید، تفاوت و تمایز را تمرین کنید. البته باید این نکته را اضافه کرد که هر تفاوتی مثبت تلقی نمی شود. بلکه تفاوت باید هوشمندانه و بر اساس تحقیقات و شناخت مشتریان باشد. اکنون، وقت آن است که دوباره از خود بپرسید. «آیا شما فرد خلاقی هستید؟».  

و سخن پایانی:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.