اصناف پلاس رسانه مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. این رسانه در بهمن ماه 1398 رسماً آغاز به کار کرد. هدف عمده از راه اندازی این رسانه، ارائه نکات حقوقی و مدیریتی کاربردی به کسب و کارها است.

دیگر اهداف اصناف پلاس:

از دیگر اهداف مجموعه می توان به فراهم ساختن فضای تجربه و تبادل با تشکل های صنفی نام برد. بررسی چالشهای واحدصنفی و ارائه راهکار برای حل و فصل آن ها از دیگر برنامه های اصناف پلاس است.اصناف پلاس در راستای رسالت های موصوف مبادرت به تولید محتوای ویدئویی و بعضاً متنی می نماید. 

ویدئوها عمدتاً ذیل چهار عنوان  ارائه می شوند:

 آموزش قوانین و مقررات، نکات مدیریتی، مسائل بهداشتی و ویژه برنامه کاربن عناوین محتواهای اصناف پلاس هستند. این 4 مورد در ذیل به تفصیل شرح داده خواهند شد:

آموزش قوانین و مقررات در اصناف پلاس
قانون و مقررات نظام صنفی

قوانین و مقررات مربوط به اصناف گسترده و در تمامی حوزه ها پراکنده است. به همین منظور بخشی از محتواها به بیان کلیات و مقررات کاربردی اختصاص یافته است. مقررات صدور پروانه، تخلفات صنفی، کسب و کارهای مجازی و فروش فوق العاده ذیل این عنوان بحث می شود. اساتید همکار با اصناف پلاس اغلب از چهره های شاخص آکادمیک هستند. البته بسته به مورد از تجربیات واحدهای صنفی باسابقه و خوشنام نیز بهره برده ایم.

قانون تجارت الکترونیکی

حجم تجارت الکترونیک با روندی شتابان در سراسر کشور رو به افزایش است. اصناف پلاس بنا به ضرورت و اهمیت موضوع در ویدئوهای مختلف به اصول و قواعد تجارت الکترونیک می پردازد. ازجمله مباحث کاربردی  تجارت الکترونیک میتوان به مسائل مربوط به حمایت از مصرف کننده نام برد.

سایر مباحث مطروحه ذیل قانون تجارت الکترونیک:

محتوای بخشی از ویدئوها مرتبط با نحوه تبلیغ و قواعد آن در فضای اینترنت است. حمایت از علائم تجاری از جمله موضوعات مهمی است که اصناف باید در آشنایی با قواعد آن اهتمام ورزند . ضمناً مسائل مربوط به حمایت از داده پیام ها، جعل و کلاهبرداری رایانه ای از نظر دور نیفتاده است.

قانون کار و تأمین اجتماعی

تنظیم رابطه کارگر و کارفرما از جمله موضوعاتی است که اهمیت بسزایی دارد. متأسفانه آشنایی محدود کارفرمایان با تکالیف خود و حقوق کارگر سبب شده مرتکب جرائم سنگینی شوند. از طرفی کارگران نیز بواسطه عدم آگاهی از این قانون، از حقوق خود محروم می گردند.

اصناف پلاس به دلیل جایگاه ویژه قانون کار بخشی از محتواهای خود را به این حوزه اختصاص داده است. قراردادکار و شروط اساسی آن از مهم ترین فصول قانون کار است. شرایط کار، آموزش و اشتغال، مراجع حل اختلاف، جرایم و مجازات ها، از دیگر فصول مهم می باشد.

 قانون و مقررات مبارزه با پولشویی

 از جمله معضلات جدی و مبتلا به اصناف، پولشویی است. فرآیند تمیز و پنهان کردن منشاء پولی را که بصورت غیر قانونی بدست آمده پولشویی می نامند. آثار منفی و زیان بار پول شویی بر کسی پوشیده نیست.

بنابراین:

مبارزه با جرم پولشویی همواره در دستور کار دستگاه قضا و سیاست گذاران اقتصادی بوده است. در این راستا دستورالعملی تدوین گردیده بنام دستورالعمل مبارزه با جرم پولشویی در حوزه اصناف. شناخت این جرم و مصادیق آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. این امر اصناف پلاس را بر آن داشت تا در ابتدا به چیستی و ماهیت این نوع جرم بپردازد. در مرتبه بعدی مصادیق پولشویی، نحوه دادرسی و ضمانت اجراهای آن ها بررسی می گردد.

قانون و مقررات شهرداری

یکی از مسائل و مشکلات مهم گریبانگیر اصناف مربوط به قوانین و مقررات شهرداری ها است. شهرداری برای مدیریت و توسعه بهتر شهر مبادرت به اخذ عوارض از شهروندان و واحدهای صنفی می نماید. تنوع و گستردگی این عوارض و قوانین مرتبط با آن، اغلب سبب سردرگمی اصناف خواهد شد.

اصناف پلاس در قالب سلسله ویدئوهایی به قوانین و عوارض می پردازد. پیرو مصوبات سازمان و ادارات زیباسازی شهرداری، واحد صنفی موظف به پرداخت عوارض تابلو است. آشنایی واحد صنفی با حدود مجاز و مواردی که مشمول پرداخت عوارض می گردد بسیار حائز اهمیت است.

کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری، مرجع صالح رسیدگی به اختلافات میان مؤدی و شهرداری در خصوص پرداخت عوارض است. کمیسیون ماده 100 در خصوص تخلفات ساختمانی و کمیسیون ماده 99 دیگر موضوعات مطروحه در این خصوص هستند.

قانون روابط موجر و مستأجر

قانون روابط موجر و مستأجر برای اماکن تجاری و واحدهای صنفی قابل اهمیت است. حدود و تکالیف قانونی طرفین قرارداد اجاره و اختیارات آن ها از اصلی ترین مباحث این قانون است.

پرداختن اصناف پلاس به مقررات روابط موجر و مستأجر صرفاً به سبب اهمیت آن برای اصناف بوده است. قوانین و مقررات این حوزه از پیچیدگی هایی هم برخوردار است که نیاز به شفاف سازی دارد. خروج روابط تجاری اماکن تجاری قبل تصویب قانون 1376 از شمول این قانون، از جمله پیچیدگی هاست.

 موارد تخلیه عین مستأجره از سری موضوعاتی است که به آن مفصلاً پرداخته شده است. عناوین مرتبط با تخلیه به سبب تغییر شغل مستأجر، تعدی و تفریط، نپرداختن اجاره بها از این جمله است. بررسی ماهیت حق کسب پیشه و تجارت و تفاوت آن با سرقفلی از دیگر ویدئوهای اصناف پلاس است.

قانون و مقررات مبارزه با قاچاق

 قاچاق کالا یکی از چالش های اقتصادی کشور است که بر لزوم مبارزه با آن همواره تأکید می شود. در این خصوص قانونی وجود دارد بنام قانون مبارزه با کالا و ارز. برخی مقررات این قانون با فعالیت اصناف هم مرتبط است.

اصناف پلاس در سلسله ویدئوهایی به شناسایی ماهیت قاچاق، مصادیق کالاهای مجاز، مشروط و ممنوع مبادرت ورزیده است.

آموزش نکات مدیریتی در اصناف پلاس
مشتری مداری

توسعه کسب و کارها، رقابتی شدن آنها و گسترش شبکه های اجتماعی موجب افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده شده. در این میان مهم ترین مزیت رقابتی مشتری مداری است. احترام به مشتری، آراستگی محیط و کارکنان و جلب رضایت آنها از موضوعات مهم مبحث مشتری مداری است.

بخش اعظم محتوای ویدئوهای اصناف پلاس را مباحث مرتبط با مشتری مداری در بر می گیرد.

برندسازی

یکی از ابعاد مهم هر کسب و کاری برندسازی است. کسب و کارهایی که بتوانند یک برند قوی ایجاد کنند، فروش و سود بیشتری خواهند داشت. انتخاب مسیر درست برندسازی و تدوین استراتژی متناسب با هر کسب و کاری نیازمند راهنمایی متخصصین این حوزه است.

عمده نکات موثر در مسیر برندسازی توسط اساتید اصناف پلاس بخوبی شرح و بسط یافته اند.

استراتژِی های فروش

مهم ترین هدف هر واحد صنفی، فروش بیشتر و سود بالا است. با گسترش ارتباطات و افزایش حجم تبلیغات دیگر بازاریابی های سنتی جوابگو نخواهد بود. هر کسب و کاری برای ماندن و موفق شدن در مسیر فروش باید استراتژی منحصربفردی تدوین کند.

استراتژی فروش است که مشتریان را به سمت شما سرازیر می کند یا اینکه آنهارا بسوی رقبا می فرستد. از سری محتواهای اصناف پلاس در این راستا میتوان به سلسله ویدئوهای 7 استراتژی برای فروش بیشتر اشاره کرد.

مدیریت منابع انسانی

 به خدمت گرفتن کارکنان در راستای اهداف سازمان را مدیریت منابع انسانی می نامند. مدیریت منابع انسانی مؤثر سبب رضایت کارکنان و مشتریان می شود. این رضایت بهره وری را بالا می برد که از عوامل دخیل در موفقیت هر کسب و کاری است.

 جذب، توسعه و حفظ منابع انسانی توانمند از چالش های حیاتی مربوط به مدیریت منابع انسانی است. اصناف پلاس در راستای اهداف بنیادین خود مبادرت به ارائه راهکار جهت بهبود فرآیند مدیریت منابع انسانی نموده است.

تبلیغات و بازاریابی

عدم توجه به مقوله بازاریابی باعث هدر رفت بسیاری از فرصت ها و شکست واحدهای صنفی خواهد شد. مدیران کسب و کارها اگر قصد موفقیت در زمینه های مختلف را دارند باید واحد بازاریابی خود را تقویت نمایند.

بازاریابی به معنای آگاه سازی مشتری از محصولات و خدمات ارائه شده است. البته این را باید مدنظر قرارداد که بازاریابی متفاوت از تبلیغات است.

اصناف پلاس همواره اذعان دارد که هدف اصلی هر کسب و کار رضایت مشتری و تسلط بر بازار است. تعدد محتواهای مختص به این موضوع بیانگر دغدغه و ضرورت لزوم تعریف ادبیات آن برای اصناف است. ویدئوهای بازاریابی خلاق، راز فروشنده موفق و گلوگاه فروش از جمله ویدئوهای مرتبط با بازاریابی هستند.

سلاطین نام های تجاری

سلاطین نام های تجاری برگرفته از نام کتابی با همین عنوان از انتشارات سیته است. کتاب سلاطین نام های تجاری به معرفی و چگونگی ساخت صد برند برتر می پردازد. نام هایی که سالیان متمادی در عرصه تجارت پایدار مانده اند مطالب قابل توجهی برای عرضه دارند.

 شناسایی این مسأله که چه چیزی سبب می گردد یک نام تجاری، کارآمد گردد بدون مطالعه موردی میسر نیست. ما در اصناف پلاس بر آن شدیم سلسله ویدئوهایی را به بررسی راه موفقیت این صد برند اختصاص دهیم.

ویدئوهای رمز موفقیت کلینکس، نام تجاری اصلاح و مثل لورال بدرخشید برگرفته از همین کتاب است. شما را به مشاهده این ویدئوها دعوت می کنیم.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک به تصمیمات و اقداماتی اطلاق میشود که نحوه عملکرد یک مجموعه را در بلند مدت تعیین می کند. در واقع مدیریت استراتژیک به دنبال نیل به اهداف و افزایش بهره وری است.

مدیریت استراتژیک به برنامه ریزی، بررسی و ارزیابی پایدار الزاماتی که سازمان برای تحقق اهداف نیازمند است می پردازد. تدوین طرح استراتژیک برای هر کسب و کار و اجرای آن نیازمند دانش تخصصی و تجربه است.

 در این خصوص و بسته به ضرورت، نکات کلیدی مدیریت استراتژیک در اصناف پلاس مطرح گردیده اند.   

آموزش نکات بهداشتی کسب و کار در اصناف پلاس

برخورداری از خدمات بهداشتی و سلامت جسم و روان از زیربناهای اساسی یک جامعه پیشرفته است. گسترش بسیاری از بیماریها و انتقال آن ناشی از آگاهی محدود نسبت به مسائل بهداشتی است. ضرورت رعایت بهداشت و آگاهی بخشی واحدصنفی، لزوم آموزش این حوزه را بیش از پیش روشن می کند.

در همین راستا یکی از مأموریت های اصلی اصناف پلاس آموزش بهداشت فردی و اجتماعی به کسبه است. با شیوع بیماری کرونا نیز این مأموریت جدی تر در جهت مقابله و پیشگیری با این ویروس متمرکز گردید.

ویژه برنامه کاربن

در سایر محتواهای آموزشی اساتید و متخصصین به کسب و کارها آموزش می دادند. در این ویژه برنامه این واحدهای صنفی هستند که به همکاران و هم صنفان خود آموزش می دهند.

کسب و کارهای با سابقه و خوشنام از تجارب مثبت و منفی خود صحبت می کنند. دلایل موفقیت و اعتبار خود را شرح می دهند. پیشینه کسب و کار خود را مطرح می کنند و توصیه های لازم را نیز ارائه می نمایند.

اصناف پلاس از شما دعوت می کند حتماً ویژه برنامه کاربن را ببینید. مشاهده آن خالی از لطف نیست.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.