ورود و ثبت نام

اصناف و آینده متاورس

اصناف و آینده متاورس در حال حاضر موضوع مهم و قابل توجهی است که اذهان مدیران کسب و کارها و بسیاری از واحدهای صنفی را درگیر نموده است. متاورس با فراهم آوردن امکان حضور افراد در فضایی سه بعدی و به صورت دیجیتال تأثیری شگرف بر سبک زندگی ایجاد نموده است. بر همین اساس اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همت مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی خود اولین ویژه برنامه تخصصی خود در سال 1401 را به این موضوع اختصاص داد. 

حاضرین در نشست:

جناب آقای حسین طاهرمحمدی (دبیر اتاق اصناف ایران و رییس اتاق اصناف شهرستان شمیرانات)

جناب آقای حجت (یزدان) عباسی (رییس کارگروه آموزش و پژوهش انجمن بلاک چین ایران، مدرس و محقق بلاکچین)

جناب آقای حامد ادریسیان (مدیر حقوقی هلدینگ پدیده شیمی پایدار و پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی)

مقدمه و طرح بحث:

موضوع متاورس، امروزه بسیار فراگیر شده و به دغدغه جدی بسیاری از مدیران کسب و کارها و صاحبین واحدهای صنفی بدل شده است. اینکه متاورس چیست که کارشناسان مربوطه اذعان دارند دنیای کسب و کارها را دگرگون خواهد کرد و چگونه می توان در آن فعالیت نمود مهمترین مسأله است. با ورود به دنیای مدرنیته، علاوه بر بسیاری از شرکت های بزرگ و استارتاپ های پیشرو، کسب و کارهای خرد و متوسط نیز از قابلیت و پتانسیل بالای متاورس آگاهی یافته و به دنبال این هستند که خود را به این تکنولوژی مجهز نمایند.

چیستی و ماهیت متاورس:

 در ابتدا کلیدی ترین چالش در خصوص متاورس که نه تنها بسیاری از اصناف بلکه اغلب عموم نیز با آن مشکل دارند چیستی و ماهیت متاورس است. اکثر تعاریفی که در این مورد مطرح گردیده چندان واضح نبوده است و صرفاً تعریفی کلاسیک و تئوری بیش نیست که مقصود را به روشنی بیان نمی کند. بهترین تعریف از متاورس، تعریفی است که مارک زاکربرگ ارائه کرده است. این تعریف در ویدئوی نشست به صورت کامل ارائه می گردد.

فرصت های متاورس:

فرصت های متعددی پیش روی کسب و کارها و اصناف جهت فعالیت اقتصادی در متاورس وجود دارد. از جمله فروش و بازاریابی محصولات و خدمات فضای فیزیکی در این فضا امکان پذیر است. برای مثال در متاورس می توان بو و طعم مواد غذایی و شیرینی را ارائه نمود که به نوعی تبلیغ و بازاریابی محصول فیزیکی است. همچنین می توان نسبت به طراحی و ساخت محصولات و خدمات دیجیتالی مختص این فضا نیز پرداخت. برای مثال کمپانی نایک، در حال حاضر مبادرت به کفش های دیجیتالی بر این بستر می نماید.

چالش های حقوقی:
حریم خصوصی و حفاظت از داده های شخصی از جمله عمده نگرانی های مهم پیرامون این فضا است. از طرف دیگر خلاء های قانونی که البته بسیار طبیعی نیز است مسأله دیگری است. چرا که در حال حاضر هنوز بسیاری از فعالیت های متاورسی جرم انگاری نگردیده و حتی به فرض جرم انگاری مرجع صالح و ناظر بر این فضا وجود ندارد. جعل هویت سومین چالش حقوقی است که در ویدئوی نشست به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید